Pages

Thursday 6 March 2014

Keropok Lekor


Semalaman tidur tak lena, tidur ku dganggu oleh kesejukan yang amat sangat. Pukul tiga pagi , aku pi usher media sosial, mana tau benda tu boleh buat aku ngantuk. Aku pi tengok2 gambar makanan, terliur plak bila nampak keropok lekor, yummy!! lama da merasa keropok lekor, kat cni xda jual da :( Jadi aku nak buat keropok lekor homemade

Bahan-bahannya
Ikan kembung
Tepung ubi/kanji
Secubit garam
Msg (pilihan anda)

Cara-caranya

1. Mula2 bersihkan ikan, buangkan isi perutnya, pastu asingkan isi dengan tulang.

2. Blendkan isi ikan atau cincang isi ikan atau guna lesung batu

3. Tambahkan perasa pada isi ikan ( garam atau msg pilihan anda)

4. Gaulkan isi ikan dan tepung sehingga sebati, bentukkan bulat leper, rebuskan

5. Lepas rebus tadi, bolehlah potong kecil2 dan goreng.
Sos

Bahan-bahan

Cili kering
Bawang putih
Gula perang
Sos cili
Cuka

Cara-cara

Blend bawang , cili kering dan cuka, tambah gula dan sos cili.
Siap!!!
Psst : untuk sos keropok lekor lebih sedap jika ditambah sos ikan ^^, v

Posted via Blogaway

No comments:

Salam, just call me atul

My photo
Simple <- tulah saya...